Gábor barátomról már meséltem Önnek itt a Gasztro-Blogon, Ő egy fiatal vendéglátós, akit nem érdekel a marketing, minden érvem lepereg róla még akkor is, amikor a vendéglője nehéz helyzetben van. A minap csüggedten hívott fel, hogy a folytonos unszolásomra belefogott egy hetes kampányba (új érdeklődőket szeretett volna elcsábítani), de kudarc lett a vége… „Látod, mondtam neked, hogy a marketing nem ér semmit, 350.000 Ft-ot dobtam ki az ablakon, eredmények nélkül!”
Persze már a részletek előtt tudtam, hogy mi volt a probléma. Csak egy apró figyelmetlenség volt, mégis összedöntötte az egész kampányt. Azért írom le az esetet Önnek, hogy ne essen bele abba a csapdába, amibe Gábor belesétált.
Azt a legtöbb éttermi vezető tudja, hogy az év elején, és a nyári uborkaszezonban nehéz új érdeklődőket szerezni. Az év elején az emberek kiköltekeztek, nem szívesen áldoznak „fölösleges” kiadásokra, a nyáron meg sokan szabadságon vannak, ami szintén megnehezíti a helyzetet (kivéve a szabadtéri vendéglátó egységek esetében). Amikor azonban eljön a tavasz, sokan újult erővel kezdenek kommunikálni az érdeklődőkkel. Talán Ön is tudja, hogy nem vagyok híve az időszakos marketingnek, de ettől most vonatkoztassunk el, most nem ez a lényeg. A tavasz egy jó időszak egy-egy kampányra… kivéve az idei évet! Hogy miért?
A válasz nagyon egyszerű, azért, mert idén vannak a választások. A különféle politikai erők ebben az időszakban elárasztják a médiát a hirdetéseikkel, mindenki a politikára figyel. Egy ilyen időszakban akkora a reklámzaj (azaz rengeteg a hirdetés), hogy iszonyatosan nehéz felhívni az emberek figyelmét bármi másra. Ez az a csapda, amibe Gábor barátom is beleesett, ugyanis ebben az időszakban a reklámok szinte láthatatlanak maradnak. Persze vannak kivételek, de személy szerint én nem kockáztatnék.
Természetesen ez CSAK az új érdeklődők elcsábítására vonatkozik, hiszen ott a tömegmédiát használja az ember, egy arctalan tömeghez próbál szólni a hirdető. Más a helyzet a már meglévő vendégkörrel, hiszen ott a kommunikáció személyre szabott, jó esetben a bizalom is megvan, tehát a marketing is eredményesebb lesz. Gondolom Ön is fogékonyabb egy ismerős cég reklámjára, mintha valaki ismeretlenül próbálja felvenni a kapcsolatot Önnel. Ez mindenkinél így van, pláne ebben az időszakban.
Azt tudom tanácsolni Önnek, hogy amíg nem csendesedik le a választás okozta hangzavar, addig NE költsön új érdeklődőkre. Drága lesz, és nem lesz a legeredményesebb. Ehelyett koncentráljon az étterem adatbázisára, és a vendégeinek találjon ki személyre szabott akciókat! Nagyságrendekkel olcsóbb, és hatékonyabb ebben az időszakban. Önnek mi a véleménye?
Üdvözlettel: Bogschütz Dániel vezető tanácsadó és tréner
Ui.: Újabb funkciókat aktiváltunk a www.webcommgasztro.hu oldalon, mától elérhetőek az ingyenes tanulmányaink, valamint az ingyenes e-mailes Alaptanfolyamunk! Látogasson el hozzánk, érdemes!
Szóljon hozzá a bejegyzéshez, írja meg a véleményét, tapasztalatait. Ha egyetért azért, ha tiltakozna, akkor meg azért…