Egy családi esemény alkalmából, a múlt héten ellátogattam Zugló egyik közkedvelt éttermébe, ahol szakmai szempontból egy érdekes megfigyeléssel lettem gazdagabb. Az étterem nevét nem írnám le (nem is fontos), annyit azonban elárulok, hogy a tudatos vendégszerzést nem csinálják rosszul, ők voltak az elsők (pozícionálás!), akik széles körben elterjesztették itthon az úgynevezett „all you can eat” rendszert, azaz a korlátlan svédasztalos fogyasztást. De most jöjjön a lényeg, amiből Ön is profitálhat!
Az ebéd vége felé a felszolgáló kolléga odajött hozzánk, és udvariasan közölte, hogy amennyiben kitöltünk egy rövid kérdőívet, akkor sorsolással nyerhetünk egy két személyes vacsorát! Megörültem ennek a fordulatnak, ugyanis még mindig viszonylag kevés az az étteremvezető, aki tudatos módszerekkel bővíti az étterem adatbázisát. Viszont találtam 3 hibát, amit most itt a Gasztro-Blogon javítok ki, hogy Ön is tanulhasson belőlük, ha hasonló lépést tervez. Lássuk!
Hiba 1: Sorsolás: Az alapötlet jó, de legyünk reálisak. Az emberek többsége akkor áll neki szívesen egy ilyen kérdőívnek (és akkor ad értékelhető választ), ha kézzel fogható haszna származik belőle. Egy kisorsolt vacsorával két gyakorlati probléma is van. Egyrészt viszonylag kevesen fogják figyelemmel kísérni a továbbiakat („úgysem én nyerem”), másrészt egy két személyes vacsora a sorsolással egybekötve nem hordoz akkora értéket, hogy igazán felpörgesse az embert. Ideális esetben kell valami, amit mindenki megkap. Például a korlátlan ételfogyasztás mellé fel lehet ajánlani minden kitöltőnek egy italt vagy koktélt, a lényeg, hogy legyen azonnali ösztönzés. Rövidtávon drágább, de hosszabb távon olcsóbb megoldás.
Hiba 2: A kérdőív csak a pillanatnyi tapasztalatokra kérdezett rá (mennyire vagyok elégedett a választékkal, mi az, amit kifogásolnék…stb). Nem azt mondom, hogy ez így rossz, hiszen magával a szolgáltatással kapcsolatban be lehet gyűjteni hasznos információkat, mindössze azt javaslom, hogy amennyiben Ön legközelebb fel szeretné mérni a vendégei igényeit, akkor célszerű betennie olyan kérdéseket is, amik az étterem vendégszerzési stratégiáját is segítik. Jelen esetben például meg lehetett volna tudni azt is, hogy mi volt az ok, ami miatt pont ezt az éttermet választottuk az „all you can eat”-es helyek közül, vagy, hogy van-e olyan igény, amit jelenleg nem elégítenek ki ezek az éttermek (beleértve akár az adott vendéglátó egységet is). Érti, hogy hová akarok kilyukadni? Az ehhez hasonló információk nagyon sok pénzt hozhatnak.
Hiba 3: A kérdőív nem kért el személyes adatokat. Még csak egy keresztnevet, vagy egy e-mail címet sem. Hogy ez miért fontos? Mert így legközelebb, ha reklámoznak, akkor engem is újra a drága módszerekkel kell elcsábítaniuk (feltéve, ha egyáltalán elém kerül a hirdetés). Egy tömegmédiában elhelyezett kampány sokba kerül, viszont ha Önnek megvannak a vendégeik alap elérhetőségei, akkor a jövőben személyre szabottan tud kommunikálni velük (hatékonyabb), ráadásul sokkal, de sokkal olcsóbban. Tegyük fel, egy magazinhirdetés könnyen benne lehet 500.000 Ft-ban, ráadásul nem célzott, kevésbé kelti fel a figyelmet, és sok emberhez szól. Ezzel szemben például egy marketing levél e-mailen teljes mértékben személyre szabható, és kijön 2-3 Ft-ból.
Összességében dicséret illeti az éttermet, az alapötlet jó volt, de szerintem a hatékonyság növelhető a fenti kiegészítésekkel. Önt is arra szeretném rávenni, hogy építsen naprakész adatbázist a vendégekből, hiszen ez a tudatos vendégszerzés egyik alapköve, ha ez a lépés kimarad, az egész folyamat gyengül meg.
Üdvözlettel: Bogschütz Dániel vezető tanácsadó és tréner
Szóljon hozzá a bejegyzéshez, írja meg a véleményét, tapasztalatait. Ha egyetért azért, ha tiltakozna, akkor meg azért…